Últimes notícies

Departament de Física i Química

FÍSICA I QUÍMICA A L’INSTITUT AUSIÀS MARCH

“Eppur si muove”: Galileu, davant del tribunal de la Inquisició

Què és això de la física i química?

La Física i la Química són dues branques de les ciències naturals que han jugat un paper cabdal en el desenvolupament de la civilització tal com la coneixem.
Des de la primera reacció química controlada per l’home -el foc- que ens va alliberar del fred de l’ hivern i va permetre la cocció dels aliments, fins a la xarxa global que ens permet reservar una habitació d’hotel a l’altra punta del món en pocs segons, hi ha hagut un llarg camí de proves i de cerca impulsada per la curiositat humana.

 

foc roda operacio

 

Quan es treballa la física i química a l’ensenyament?

A l’ESO la física i la química s’ensenyen com a part de l’assignatura “Ciències de la Naturalesa” amb la següent assignació horària:

2n d’ESO: tres hores setmanals
3r d’ESO:  dues hores setmanals, combinades amb dues hores setmanals de biologia
4t d’ESO:  assignatura optativa: física i química de tres hores setmanals

Al batxillerat, la física i la química són dues assignatures de la modalitat ciències-tecnologia, amb la següent assignació horària:
1r curs:     Física, 4 hores Química, 4 hores
2n curs:    Física, 4 hores Química, 4 hores

Què s’ensenya a l’assignatura de física i química?

A l’ESO es treballen qüestions com el moviment, les forces, el comportament de líquids i gasos, els canvis d’estat de la matèria, les reaccions químiques senzilles, les ones, els fenòmens elèctrics, les transformacions de l’energia, etc.., i es dóna una visió senzilla de l’estructura de la matèria.

Al batxillerat s’aprofundeix en els mateixos temes i se’n aborden d’altres com l’equilibri químic, la gravitació, la radioactivitat o l’electromagnetisme

Què te d’especial la física i química a l’Institut Ausiàs March?

L’ensenyament en anglès: la nostra assignatura està compromesa amb el projecte PILE, de tal manera que la física i química de 3r d’ESO s’imparteix en anglès.
En funció de la disponibilitat del professorat, alguns anys també es fa una     assignatura optativa de 2n d’ESO en anglès

El laboratori: Les pràctiques de laboratori són una eina molt potent per aconseguir una bona comprensió de les nostres assignatures. El laboratori afavoreix el treball cooperatiu i l’autonomia de l’alumne, per això un dels objectius del departament de Física i Química és potenciar el treball de laboratori, tant a l’ESO com al batxillerat

Els alumnes d’ESO van al laboratori un cop cada setmana o cada 15 dies. Els de 1r de batxillerat un cop cada 15 dies, i els de 2n de batxillerat amb menys freqüència, perquè els continguts del 2n curs són molt extensos

laboratori1

Sortides:
El departament de Física i Química organitza una sèrie de sortides per complementar l’aprenentatge a l’aula o per treballar algun tema que per manca de temps ens queda fora de programa.

2n d’ESO: sortida d’un matí al port de Barcelona per realitzar el taller “Investiguem el mar”. En aquest taller es treballen diverses característiques de l’aigua de mar, com ara la densitat, la transparència, la temperatura, etc.. i es recullen mostres del fons marí amb una draga, per la seva observació al microscopi

investiguemelmar

3r d’ESO: sortida a Cosmocaixa per realitzar el taller “Viu l’electricitat”. En aquest taller es fan experiments amb un generador d’alta tensió (és inofensiu!) que ajuden als alumnes a familiaritzar-se amb conceptes abstractes com el camp elèctric, la diferència de potencial, la circulació de càrregues elèctriques, etc..

viulelecticitat

4t d’ESO: sortida a Cosmocaixa per fer el taller “Acústica i so”. En aquest taller es revisen les característiques de les ones a base de fer experiments amb sons

acusticaiso

2n de Batxillerat: sortida a la UAB per realitzar el taller “Química interactiva”. Aquest taller consisteix en unes simulacions assistides per ordinador (construcció i propietats de molècules) i una sèrie de pràctiques de laboratori que no són possibles amb el material que tenim a l’institutquimicainteractiva

A part d’aquestes activitats n’hi ha d’altres que no involucren a tot l’alumnat o que estan subjectes a la disponibilitat del lloc a visitar:

Concurs de Cristal·lització a l’Escola amb 1r de batxillerat-química

cristalitzacio

Taller de física de partícules a la UB amb algun alumne de 2n de batxillerat

Visita al Sincrotró ALBA amb 2n de batxillerat-física

sincotro

Vídeos classe:

Classe al laboratori en anglès

Experiment a Batxillerat

 

Resultats a les PAU:
Tant els alumnes de física com els de química acostumen a obtenir bons resultats a les PAU. Com a mostra, donem els resultats de la darrera convocatoria:

 

Juny 2015 mitjana Ausiàs March mitjana Catalunya
Física 6,00 5,87
Química 8,42 6,75

Premis en concursos i certàmens:
Les activitats realitzades pels alumnes en l’àmbit de la Física i Química, tant vídeos, com treballs de recerca, com cristal·litzacions, han estat premiats en nombroses ocasions en els concursos en els que han participat:

Treball de recerca “L’Experiment de Cavendish”, de Sol Balsells: 1r premi de la Societat Catalana de Física 2013. També premiat al Fòrum de Recerca de les Corts

Treball de Recerca “La viscositat de les mescles”, d’ Alvaro Moreno: Accèssit de la Societat Catalana de Física 2014. Premi de Recerca Jove 2014

Treball de Recerca “Wingardium Leviosa”, de Pol Garcia: Premi de Recerca Jove 2014

Vídeo de 3r ESO “el matràs xuclador”, menció d’honor al concurs Xprimenta 2011

Vídeo  de 1r de batxillerat “El principi d’acció-reacció”, menció d’honor al concurs Xprimenta 2012

Vídeo de 4t ESO “Principi de Pascal”  , guanyador del concurs Xprimenta 2014

Concurs de cristal·lització a l’Escola 2014: 2n premi a la final catalana, categoria de composició cristal·lina

cristal

Professorat

Josep Ametlla:      Cap de Departament i professor de batxillerat
Roger Company:   professor de 2n d’ESO i  Coordinador del mateix nivell
Carles Moltó:        professor d’ESO en anglès i  Cap d’Estudis